Sick Week 2024 - www.holleyefi.se

Sick Week, 2024

- Bitter Tears

Så är tävlingen vi väntat på i flera månader snart igång!  

Sick Week 2024 – en drag and drivetävling skapad av Tom Bailey (föraren av världens snabbaste gatubil) och presenterad av Gear Vendors – körs i Florida mellan den 28 januari och den 2 februari. Här kommer 350 av USAs snabbaste gatubilar vara med och tävla om vem som kan få ihop den snabbaste medeltiden på tävlingens 5 kördagar, samt ta sig de ca 140 milen mellan banorna för egen maskin. Utöver det måste deltagarna också se till att passera och dokumentera de olika checkpointsen under sträckorna mellan banorna. Saknas bevisen från dessa checkpoints blir man diskvalificerad ur tävlingen! 

2022, som var tävlingens första år, vann Stefan en historisk seger som förste svensk i en större drag and drivetävling i USA. Förra året kom han på en andra plats efter Micke Westberg. Medan Westberg körde bra och hade flyt hela veckan hade Stefan istället en massa småkrångel hela veckan, inklusive en bortblåst passagerardörr! Stefan blev inte alls nöjd med veckan och revanschsuget är milt sagt stort! 

Sedan förra året har bilen reparerats och genomgått en del förändringar för att stärka upp svaga punkter och uppdatera andra. Bland annat har man bytt från Precision Turbo till Forced Induction solutions, fått motorn renoverad och uppgraderat från våtsump till torrsump på motoroljan, monterat en konverter från Greg Slack för att kunna utvärdera lite, samt fått dit en ny dörr och lite ny färg. Med sin co-driver, brorsan Micke Gustafsson, siktar Stefan på 6.3-tider och ännu en pallplats. Den här gången är förhoppningen att få återvända längst upp på podiet!

Tävlingen kommer att bli den sista för Bitter Tears Corvette. Ett nytt chassie är inköpt och nya planer för framtiden är uppmålade. Vad som händer med det får vi återkomma till!  

Övriga svenska namn som deltar i Sick Week i år (och som jag är medveten om) är Magnus Frost med sin Norrlands Ascona. 

Banor och tider 

28 januari  - Orlando Speed World, tech and testing
29 januari - Tävlingsdag 1, Orlando Speed World
30 januari - Tävlingsdag 2, Bradenton Motorsports Park 
31 januari - Tävlingsdag 3, Gainesville Raceway
1 februari - Tävlingsdag 4, South Georgia Motorsports Park 
2 februari - Tävlingsdag 5, Orlando Speed World

Tävlingarna dag 1-4 startar klockan 15.00 (9am) medan sista dagen startar 17.00 (11am) (med reservation för felskrivning!).

Sändning från tävlingen 

Till skillnad från tidigare år när alla kunnat följa Sick Week gratis via livestreams på Youtube, får man i år gå in på FRDM+ där man får skapa sig ett konto och välja månadsabonnemang (prenumrerar man på Sick The Mag får man nog ett gratis inlogg därifrån!). Använd Sickweek som promocode för halva priset! Glöm dock inte bort att stänga av abonnemanget efter tävlingens slut, annars kommer ni att debiteras 20 dollar/månaden tills ni gör det! 

Självklart kan ni också följa Stefans deltagande via vår fb! Det kommer också finnas uppdateringar och sammanfattningar här på www.holleyefi.se tills tävlingen nått sitt slut.

Ni kan också välja att följa Bitter Tears Corvette på fb för uppdateringar direkt från killarna i USA. 


Dag 1, Orlando Speedworld

Sick Week 2024 - Dag 1, Orlando Speed Word - www.holleyefi.se

1a dagen på Sick Week blev långt! Det var oändligt många saneringar och hela dagen drog ut på tiden. För oss som hejjar på Stefan blev det en riktig nagelbitare innan det var klart!

Stefan har problem
A gruppen är först ut för körning och Stefan ger sig iväg, men får rejäla kast och släpper av med tron om att han ska kunna köra upp och in i uplinen igen. Han får dock veta att så inte är fallet. Tiden är inget att ha och Stefan måste således få till åtminstonde en repa till.

Man har haft problem med motorn i spjällhuset. Förmodligen har den skakat sönder på grund av alla däckvibrationer. Man byter denna och sedan återstår bara väntan. När klockan är 18 lokal tid och man stänger möjligheten för fler körningar, står stefan på plattan och får äntligen komma ut på sin andra repa. Han är över hela banan och ruggigt nära muren. Igen och igen ser man bromslamporna tändas och han kör i mål med tiden 7.34. Det är tyvärr ingen tid som lägger honom i någon topplacering. Man kan ana Stefans besvikelse!

Plötsligt får jag dock höra att Stefan åter står i uplinen! Han ska få göra ytterligare en repa innan dom stänger banan!
Han väljer den andra banan, laddar och ger sig iväg på en minst lika vinglig repa! Så vinglig att både kommentatorn och åskådar tror att tiden inte ska bli godkänd då det ser ut som att han passerar mittlinjen! Tiden är inte mycket bättre än den innan, men 7.14 är ändå betydligt bättre än 7.34.

Men tiden går igenom! Dagens bravader slutar med en långt sämre tid än önskat, men Stefan höll sig i alla fall på banan. Vid flera tillfällen såg det mycket oroväckande ut! 

Magnus Frost
För Magnus Frost och Norrlands Asconan gick det dock lite bättre. Taggad till tänderna drog han en repa på 3 hjul och landade tiden 6.28 med en sluthastighet på 238 mph! Han avslutade repan med tilltrasslade skärmar och landade i sandfållan där han pajjade fronten lite. Ett stag fick lite justering, men i övrigt var det mest kosmetiskt. En liten sand och oljesanering behövdes också. De var dock nöjda med tiden på banan, en tid som skulle lägga killarna på en andra placering efter 1a dagens körningar, och valde därmed att fokusera på att ta sig vidare.

Topptider
Jeff Lutz skickade av en helt fantastisk första tid med sina 6.15. Han försökte slå den vid ett par tillfällen under dagen utan framgång. Han fick "nöja" sig med 6.15 och lämnade 1a dagen som ledare för eventet.

Brett LaSala, förra årets vinnare i Modified, klev också fram och visade hur det ska gå till! På radialdäck gick han i mål med tiden 6.359/228mph i sin gröna Ford Mustang! Redan förra året var han uppe och nosa lite bland toppbilarna i totalen. Han är ett namn att ha koll på även detta året! 
Bakom LaSala i gruppen Modified ligger Cleetus McFarland med en tid på 6.731/220mph.

Före Stefan finner man också Bryant Goldstone, 6.486/223mph och Alex Taylor, 6.791/214mph i klassen Unlimited Iron.


Dag 2 - Bradenton Motorsports Park

Sick Week 2024 - Dag 2, Bradenton Motorsports Park - www.holleyefi.se I väntan på race.

När killarna landar in på tävlingens andra dag har de valt att inte göra några justeringar på bilen. De hoppas att fästet ska vara bättre än tidigare banor men blir snart varse att så inte är fallet. Vid första start ställer bilen sig på sniskan så fort Stefan släppt transbreaken, så han slår av och rullar sakta mot mål. Man spekulerar i om det var något grus eller vatten som orsakat kastet så man gör en ny vända utan justeringar. Det blir inget kast i starten, men man får massor med däckskak och tiden landar på 8.91. De beslutar sig då för att byta sina däck.

På tredje repan sitter det Hoosier-däck på bilen istället för de tidigare Good Year, inga andra justeringar är gjorda, men den här gången är det inga däckskak och resan blir betydligt smidigare än tidigare. Klockan visar också en helt annan tid vid målgången! 6.523 blir hans snabbaste tid så långt i tävlingen!

Den tiden kommer dock inte stå sig speciellt länge. Efter lite justeringar på datorn rullar han ut på en fjärde vända och får en sluttid på 6.498/220mph, en tid nära sitt tidigare personbästa på 6.43/218mph. Samtidigt var det en långsam 60-fot och det blev återigen lite däckskak som behövde pedalas lite ... Det betyder således att det finns mer att hämta!

Bromshaveri!
Med siktet på Gainesville rullar killarna iväg. Dessvärre stöter man på lite problem när några bultar lossar på bromsarna vilket också resulterar i bland annat en trasig bromsskiva. Turligt nog får de först hjälp av en lokalbo som lånar ut sitt betonggolv och sedan kommer också Doug Cook från Motion Raceworks med lite välbehövda reservdelar. Bilen sätts ihop och killarna fortsätter! 04.15 anländer de till hotellet för att kliva upp vid 07.00 igen.

Andra intressanta namn
Magnus Frost hade även han lite problem med fästet, liksom flertalet med bredare däck. Han gjorde 3 repor, och fick till slut med sig tiden 7.065/188mph.
Lutz hann med fem repor där den bästa tiden landade på 6.934/213mph.
Goldstone lämnade banan med tiden 6.677/221mph och Alex Taylor med tiden 6.935/209mph.
Cleetus McFarland som var med bland topptiderna efter måndagens tävlingar bröt efter problem med växellådan.

Den som just nu leder hela tävlingen är dock Brett LaSala i gruppen Modified. Han klämde av en tid på 6.29/227mph innan han lämnade banan för dagen!

Ställningen efter dag 2
Efter dag 2 ser ställningen ut som följer (medeltider efter 2 körda dagar)

1. Brett LaSala: 6.327
2. Jeff Lutz: 6.545
3 Bryant Goldstone: 6.582
4. Magnus Frost: 6.677
5. Stefan Gustafsson: 6,822
6. Alex Taylor: 6.863


Dag 3 - Gainesville Raceway

Sick Week 2024 - Dag 3, Gainesville Raceway - www.holleyefi.se Co-Drivern Micke Gustafsson fixar wheelibarsen inför en av reporna under dagen.

Racedags igen! 
Det blev ännu en dag med många saneringar, och flera av toppbilarna hade lite svårt att få till riktigt bra tider. Även tidigare erfarenheter sade att Gainesville skulle vara en svår bara och det blev än en gång bekräftat.

Däckskak och avsläpp
Stefans största problem är att få ner kraften i backen utan att skaka däck så han får släppa av. Med däckskak kommer också kast, pedalande och längre tider. För att inte tala om alla risker kraftiga däckskak kan föra med sig, både för utrustning och körning.

Stefan körde ett par repor där den första landade på 8.69. Den andra repan gick lite bättre och klockan landade då på 6.764, en tid som man väljer att nöja sig med för dagen. För att kunna ta pleceringar på banan krävs en tid på 5.9, något som kändes otroligt osannolikt att man skulle kunna få till. Tanken blev därför att istället försvara den 5e placering man var på och ta sig vidare till nästa bana.

Frost och Norrlands Asconan
Magnus Frost hade lite bekymmer att tämja sin best under dagen. Första repan fick de sladd mot målsnöret och drog med sig några konor innan de fortsatte ner och ut i depån igen. Tiden på 6.41 diskvalificerades och killarna fick ut och försöka reparera fronten än en gång. De skulle senare komma tillbaka och avsluta dagen med en tid på 6.42, en repa som såg riktigt snygg ut från början till slut! Med den tiden ligger Magnus Frost och Norrlands Asconan på en fjärde plats i totalen!

Övriga topplaceringar
Brett LaSala hade inte alls det flytet han haft tidigare i veckan. Han började dagen med en repa på 8.85 men lyckades slipa till siffrorna och lämnar banan med tiden 6.495. Med den tiden ligger han fortsatt på första plats i totalen, före Jeff Lutz som lyckades skrapa ihop en repa på 6.289. 

Goldstone körde två otroligt jämna repor under dagen och lämnar in ett tidkort på 6.543, något som lägger honom på en tredje plats i totalen.
Alex Taylor fick kämpa lite under dagen men resultatlistorna visar att hennes inlämnade tidkort hamnade på 6.898, vilket lägger henne på en 6e placering i tävlingen!

Transport
Stefans och Mickes vidare transport till hotellet gick inte helt smärtfritt. Lite småbekymmer med en generatorrem och bromsar som inte fungerade helt 100 gav killarna ännu en sen ankomst till hotellet. Så det finns lite att justera även idag.

Resultat efter 3 dagars körning

Sick Week 2024 - Resultat efter 3 dagars körning - www.holleyefi.se

Dag 4 - South Georgia Motorsports Park 

Sick Week 2024 - Dag 4, South Georgia Motorsports Park - www.holleyefi.se Dekaltrimmad med Holley EFI och TBM Brakes!

Dagen på South Georgia Motorsports Park skiljde sig inte mycket från tidiga dagar för Stefan. Det har varit en väldigt odramatisk resa så långt där de största incidenterna är trasiga bromsar och rejält med däckskak. Mycket tacksamt! 

Under dagen kör Stefan 3 repor där han plockar 6.67 som snabbaste tid. Mycket däckskak, ett helt avsläpp där han bara rullade vidare nedför banan och ett par mindre där han kunde ta om och fortsätta banan ut. Under dagen såg man över bromsarna och remmen som strulat lite kvällen innan men i övrigt var det lugnt för team Bitter Tears Corvette. Man lärde sig dock lite nytt och man testade en ny profil som man såg till att få in all data i och sedan kunde man också bistå Norrlands Asconan i deras skruvande.

Ett roligt plus med dagen var att Stefan slog sitt pb på tophastighet när han passerade mållinjen med 228mph mot tidigare 222mph. 367km/h på 402m! Det måste nästan kunna kännas lite i maggropen för den som inte är van!

Övriga toppnamn
Värre var det för Magnus Frost och killarna. De spenderade hela dagen med att skruva motor och byta vevlager. När det återstod ett par minuter på dagens tävling rullade de fram på startplattan, drog av en burnout men sedan var det stopp igen. Inget oljetryck. De blev avknuffade utan att ha stageat in och är därmed ute ut tävlingen.

Även Lutz fick motorproblem under dagen och valde att kasta in handduken innan kvällen var över.  Alex Taylor hade även hon problem, men hon lyckades få med sig en repa på 7.14/209mph i sista minuten och är därmed fortfarande med i tävlingen.

Bättre gick det för Brett LaSala som fortsätter att imponera! Han avslutade dagen på South Georgia Motorsports Park med tiden 6.29! Han behåller sin ledning i totalen före Bryant Goldstone som fick med sig tiden 6.42 från banan.

Tillbaka till Orlando
Efter att ha svetsat metanoltanken som fått ett fäste avskakat under dagen lämnade killarna South Georgia och styrde de ca 45 milen tillbaka till Orlando. En resa som gick så smärtfritt som det möjligt bara går. Idag kommer de laddade för en ny dag på strippen, den sista för det här årets Sick Week! Med de bortfall som blivit ur startlistan börjar Stefan dagen som nr 1 i Unlimited och som nr 3 i totalen, efter Brett LaSala på första plats och Bryant Goldstone på en andra.

Ställningen efter fyra dagars körning

Sick Week 2024 - Tiderna efter 4 dagars körning - www.holleyefi.se

Dag 5 - Orlando Speedworld

Sick Week 2024 - Dag 1, Orlando Speedworld - www.holleyefi.se

Fredagens körningar blev rätt odramatiska. Så länge LaSala och Godstone bara tog sig över banan med en ok tid så var deras platser klara. Lite tightare var det mellan Stefan och Alex Taylor. Efter Stefans första repa var det inte helt självklart att han skulle ha 3an i totalen, vinsten i Unlimited var dock säkrad. 

Och LaSala började dagen med att köra 6.42/226mph. Med det var hans totalvinst säkrad! Snart därefter kom Goldstone ut och körde 6.46/220 mph, och med det var även hans placering säkrad. Han skulle komma ut och köra en runda till, men med exakt samma tid vid målgången.

Stefans första repa landade på 7.96/135mph. Han var så missnöjd med repan att tidkortet åkte direkt i soptunnan. Han kom senare ut och gjorde en ny repa med tiden 6.64/225mph. Med den tiden säkrade han både vinsten i Unlimited OCH sin 3e plats i totalen.

Alex Taylor fick till en repa på 7.08/204mph med vilknen hon säkrade sin 4e plats i totalen och en andra plats i Unlimited Iron, efter Bryant Goldstone.

Brett LaSala skulle också avsluta dagen med en repa på 6.263/227mph, något som blev veckans 4e(?) rekord på radialdäck. Helt makalöst om ni frågar mig!

Sammanfattning
Sick Week körde 1a året 2022. Då var Stefan den första svensk att vinna ett större Drag and Driveevent i USA. Förra året kom han på en andra plats efter Micke Westberg. Han hade planerat att ta hem bilen efter det, men kände att han ville ha en revansch efter en vecka med mer eller mindre strul från början till slut, så bilen fick stanna kvar.

Målet för årets Sick Week var att köra 6.3-tider, men det har varit svårt att få till fästet som önskat. Det har varit mycket däckskak och pedalande. Men bilen har hållit ihop! Enda lilla haveriet som varit var en broms som pajjade. Man har också bytt en rem och svetsat en tank som skakat loss i sitt fäste. I övrigt finns inget att nämna!

Och Stefan står än en gång på pallplats. Inte på toppen i totalen som han önskade, men som 1a i Unlimited och som 3a i totalen. 3 år och 3 pallplatser. Det är bara att gratulera till enastående prestationer! Otroligt tråkigt att Norrlands Asconan inte tog sig hela vägen i mål, men det är lite det som är hela grejen med den här typen av tävling. Det är inte slut förrän man nått målsnöret på fredagen! Vad som helst kan hända och man kan inte göra mer än sitt bästa och hålla tummarna för att allt ska gå vägen hela vägen! Ibland funkar det som man vill, ibland inte.

Det här blev sista resan för Bitter Tears Corvette i USA och v28 asvlutar den sitt äventyr på Street Week, i alla fall för denna gång. Sen ska den lackas om och istället agera testbil i Sverige när den nya bilen är i USA.

Stefans nya bil, en Camaro -70 med kolfiberchassie - www.holleyefi.se

Framtida planer
Den nya bilen är en 1970 Camaro med kolfiberkaross. Planen är att den ska adoptera motorn från Bitter Tears och byggas klart med deadline i augusti då den skickas till USA. Customs by Bigun kommer sedan sammanställa det Stefan med gänget inte hunnit med eller kunnat lösa fram till dess. I november/december åker Stefan över och testar bilen och siktar sedan på 1a tävlingen under Sick Week 2025. Eventuellt byggs sedan en ny motor till Camaron och då får Bitter Tears tillbaka sin motor igen under 2026.

Team Norrlands Asconan
Magnus och Dennis fick, trots att de inte fick någon pallplats, ändå emotta ett pris efter veckans bravader. Vandringspriset Sickest of the Sick är ett pris som delas ut till någon som inte fått något pris men ändå visat på en stor kämparanda! Stort grattis till Magnus och Dennis för det!

Sick Week 2024 - Prisutdelning - www.holleyefi.se

Länkar

Tidigare events och resultat

Sponsorer

Vi vill också passa på att tacka de sponsorer som gjort det möjligt för Stefan att än en gång åka till USA och köra Drag and Drive. Utan er har det blivit betydligt svårare att åstadkomma!

Stort tack till:
Get Logistics
Trollhättans Stängsel Entreprenad AB
Tobbe Norman
JO Rörinstallationer
Rörmokarn i Hedesunda AB
SWE Cargo Syd AB
Björn Bio
Urban Granberg
Tobias Nyberg
Holley/MSD/Simpsson - EFI/Tändning/Säkerhet
Forced Induction Solutions - Turbo


Inför och under Sick Week 2024

SICK WEEK DAY #5 LET ER RIP TATER CHIP STEFAN WINS UNLIMITED

SICK WEEK DAY #4 JEFF LUTZ IS OUT STICKY TRACK TIRE SHAKE

SICK WEEK DAY #3 GAINSVILLE FLORIDA THE RED CORVETTE STRUGGLES TO PUT ALL THE POWER DOWN!

6.49 AND WE ARE BACK IN THE GAME! LET’S GOOO! AND BRAKE FAILURE..!! SICKWEEK DAY #2

ALL OVER THE TRACK?! SICKWEEK DAY #1

DAY ZERO, INCHES FROM THE WALL AND THROTTLE BODY MOTOR GIVES UP!

1 DAY TO SICKWEEK, MORE TEST N TUNE, TIRE SHAKE AND LEAKS BUT THAT’S RACING

TEST N TUNE, SICKWEEK -2 DAYS AWAY, STEFAN IS BACK!


Produkter från holleyefi.se

Såklart använder Stefan EFI-, bränsle- och tändsystem från vårt eget sortiment. Vill du titta närmare på delarna i Stefans bygge hittar ni dom i listan nedan.
 

Totalsumma:
    Till kassan
    Tillagd i varukorgen