Bitter Tears - Sick Week 2022 - www.holleyefi.se

Sick Week 2022

Tezz - 2022-02-14

Hem / Artiklar


Sick Week har nu passerat och vardagen har än en gång tagit över. Men Stefan Brillko Gustafsson har, tillsammans med sin co-driver Eric Yost, för evigt gjort ett avtryck i den amerikanska drag and drivehistorien. Efter lite drygt 100 mil transportsträcka, ett snitt på 6.677 i tid och en snitthastighet på 217,52mph på 4 körda banor, plockade Stefan hem segern med sin Corvette C4 från -89 före Rick Prospero i sin Mazda RX7 -90 (snitt 6.887sek/200.96mph) och Mikael Borggren med sin Volvo 240 kombi från -87 (snitt 6.918sek/206.11mph).

Innan Stefan åkte till USA var tanken med deltagandet att få bekanta sig mer med bilen. Bilen har stått i USA sedan 2018 och 2019 deltog han i Drag Week med tanken om att köra en repris året därpå, något som dessvärre inte blev av pga coronan. Sedan Drag Week 2019 har bilen genomgått en hel del ombyggnationer och inget hade hunnit bli riktigt testat innan starten på Sick Week. Planen var därför att känna på prylarna och se hur allt fungerade, köra lite test och kanske få en 6.50tid. Den planen skulle dock förändras redan på tävlingens första racedag.
  

Dag 1

Tom Bailey och Dave Schroeder är ute!

Sick Week började sin resa på Bradenton Motorsports Park, Florida. Stefan kör en riktigt fin repa på 6.64, men Tom Bailey smulade dock in en tid på 6.26 och ledde därmed tävlingen med Stefan på en andra plats. Att vara snabbast en repa betyder dock inte allt. Innan första dagen var slut fick vi veta att både Tom Bailey och David Schroeder hade problem med sina maskiner och var därför ute ur tävlingen, Dave utan att ens ha gjort en enda repa. Stefan var därmed ledare av eventet!
  

Dag 2

Haveri

Veckan skulle dock inte gå helt smärtfritt. Tisdagens race som var tänkt att köras på Orlando Speedworld blev inställt på grund av inkommande regn och för att undvika körning i regnet tänkte killarna bege sig tidigt från Bradenton. Ödet hade dock något annat planerat. Oljefilterpackningen hade pajat och marken fylldes med olja. Lösningen var inte så enkel som att bara byta filter. Tråget åkte ner och ventilen satt fast i oljepumpen. 5 timmar senare var de dock på väg igen för att pricka av dagens checkpoints, men incidenten hade också pajat en tändkabel och senare under dagen bröt också en spridare ihop vilket fick resultera i lite kompensering i sprutet då det saknades en spridare av samma variant som gått sönder.
  

Dag 3

Hjullyft bak istället för fram!

Onsdagens körning skulle ske på Gainesville Raceway. Dimman låg tät på förmiddagen vilket gjorde att tävlingens start drog ut på tiden. Till det hade man stora problem med sand på banorna vilket krävde en del extra arbete av banpersonalen. Medan preppningen var helt perfekt för de som körde med radialdäck var det lite värre för de som körde med breda slicks. Den stora utmaningen för Stefans crew under den här dagen blev därför hur man skulle hantera fästet. Stefans första två repor blev fullständig kalops. Bilen fick sådant däckskak att den hoppade i sidledes vilket resulterade i drifting ut på banan. Det blev nästan onödigt spännande innan han kom ut på tredje starten och drog av en spikrak repa med en tid på 6.83. Lösningen var helt enkelt att dra ner på effekten.
  

Dag 4

Uppvärmning

Torsdagens race på South Georgia Motorsports Park blev tack och lov inte lika dramatisk. Man fick dock börja dagen med att byta turbon då den gamla blivit otät i tätningarna. Med en repa på 6.68 och en hastighet som var svindlande nära 220mph (219.26) nöjde man sig och spenderade istället 5 timmar med att hjälpa närmaste konkurrenten, Steve Morris, med en havererad växellåda.

Dag 5

Tillbaka på Bradenton Motorsports Park

På fredagen är racet åter tillbaka på Bradenton Motorsports Park. Det är veckans sista racedag och Stefan ligger fortfarande i ledning. Till skillnad från tidigare dagar börjar tävlingen lite senare på dagen och vi som sitter i Sverige och följer liven får sin start först klockan 20.00 på kvällen. Kvällen kommer att bli lång om man vill följa allt till sista start och spänningen ligger på topp!

Crewets tanke inför fredagen var att det skulle bli en enkel match. De skulle köra ner bilen till banan 2,5 timme bort och sedan fixa en låg 7a för att plocka hem vinsten. Riktigt så enkelt blev det dock inte. Backen hade lagt av på bilen och beslutet blev att putta ut bilen i rätt riktning för att skruva isär lådan när de kom fram till banan. Efter att ha kört ett tag och byggt lite värme i lådan och låtit den rulla en bit fungerar tack och lov backen igen, men nu kändes 3ans växel konstig istället...

Väl framme på Bradenton Motorsports Park är ändå inställningen att det borde gå att fixa en hög 6a och med det ger de sig som 3dje ekipage ut på banan. Stefan värmer upp och drar sedan iväg och kammar hem en tid på 6.83 och med det är vinsten hemma!  

Stefan laddar inför rekordförsöket

Rekordförsök
Men. Det finns ju fler saker att slå än nuvarande deltagare i den just nu pågående tävlingen. Glädjeruset pumpar och ett nytt mål sätts upp. De siktar på att slå Norrlands Asconans rekord som snabbaste svensk på drag and drive i USA med tiden 6.43. Lådan känns dock fortfarande inte helt som den ska, men med lite mer ladd kanske det går. De väntar in kvällen och svalare temperaturer innan de rullar ut igen. Starten går perfekt! Stefan skjuter iväg som en projektil över banan men strax innan mål tappar han fart …

Klockan stannar på 6.538

Tiden stannar på 6.53 och topphastigheten på 217mph.

Asconatiden blev inte slagen, men Stefan körde in på ett personbästa med en trasig 3ans växel. Ett riktigt skönt avslut trots allt!


Sick Week

Sick Week, med sin debut i år, är en drag and drivetävling med tävlingsbanor i området runt Florida. Tävlingen drogs ihop med Tom Bailey i spetsen, föraren av världens snabbaste gatubil, och innehöll ca 350 av Amerikas snabbaste gatubilar som under fem dagar först körde race och sedan fortsatte turen i sin tävlingsbil de lite drygt 100 milen (eller ca 800 miles) mellan banorna, ett upplägg som känns igen i Sveriges motsvarighet Street Week. Liksom under Street Week skulle de tävlande också uppsöka olika checkpoints där de skulle ta en bild för visad närvaro innan de fortsatte sin resa.

Sick Week 2022 - Fakta

Antal deltagare:
Ca 350

Antal drop outs:
Ca 80

Transportsträcka:
Lite drygt 100 mil transportsträcka

Banor:

  • Bradenton Moorsports Park,
  • Orlando Speedworld (inställd pga regn),
  • Gainesville Raceway,
  • South Georgia Motorsports Park,
  • Bradenton Motorsports Park.

Snabbaste körda tid:
6.26sek/236,38mph (Tom Bailey)

Vinnare:
Stefan Brillko Gustafsson, som första svensk att vinna ett större drag and driveevent i USA, med snittiden 6,677sek och snitthastigheten 217,52mph på fyra körda banor av fem (den andra dagen och banan ställdes in på grund av regn).


    Filmer från veckan

    SickWeek Day #1 And The Corvette Is Flying Into 6 Seconds!

    2000hp Corvette Major Oil Disaster On SickWeek Day2

    The Corvette Is The Worlds Fastes Sick Week Car!! Day 5 and 6 at Sick Week


    Stefans produkter från holleyefi.se

    Totalsumma:
      Till kassan
      Tillagd i varukorgen