Artiklar - HOT ROD Drag Week 2022 - www.holleyefi.se

HOT ROD Drag Week 2022

Tezz 2022-09-26

Hem / Artiklar


HOT ROD Drag Week 2022 - www.holleyefi.se

Så var det måndag och ny vecka igen och även HOT ROD Drag Week 2022 med sin 18e upplaga ligger bakom oss. Stefans vecka gick inte som önskat men Sverige har ändå en än gång gjort avtryck i den amerikanska dragracingvärlden!

Den första dagen av HOT ROD Drag Week 2022 hade sin registrering och första racedag på World Wide Technology Raceway, Madison, Illinois. Av 337 tävlande stod fem svenska team tokladdade inför veckan; Stefan Brillko Gustafsson med sin C4 Corvette, Magnus Frost med sin nybyggda -74a Ascona, Michael Westberg som skulle göra sin debut med sin grymma Chevrolet S10, Kjell Lindkvist med sin ”Jellyball” Pontiac Trans Am samt Mikael Borggren med sin fräna Volvo 245a.  Stefan, Magnus och Michael skulle alla tävla i Unlimitedgruppen, alla med stor potential till bra 6-sekundersrepor vilket bådade gott för en grym tävlingsvecka. Borggren hade också en 6-sekundersrepa bakom sig från förra årets Drag Week, men hans klass, även det här året, var Modified. Kjell, som också han gjorde sin debut i USA efter att tidigare bara har mekat åt Asconakillarna, skulle köra i gruppen Street Race Small Block.

Veckan var alltså som upplagd för en strid mellan svenskar bland topplaceringarna och förväntningarna och förhoppningarna hos både deltagare och publik gick nog inte att ta miste på!
  

Personbästa och motorras

Måndagen slutade med både bra och mindre bra resultat. Tom Bailey var snabb på att snyta 1a placeringen med en galen repa på 6.032 och en toppfart på 249.76MPH, en tid och hastighet som skulle visa sig bli veckans snabbaste. Efter lade sig Micke Westberg med en tid på 6.539 och på 3dje plats kom Stefan med sina 6.610, där Stefan också passerade den magiska 220MPHgränsen med sina 221.45MPH! Asconakillarna körde 6.852 men fick tyvärr motorras och fick slänga in handduken.

Tisdagen började Stefan med att köra ett pb på 201m med tiden 4.23, men sedan bröt knutkors och kardan ihop vilket gav en sluttid på 6.76. Ute i depån skruvades det sedan frenetiskt och senare dök de upp på banan igen och drog av ett pb på 402 meter med sina 6.521, den snabbaste tiden för dagen! Stefans medeltid för de båda dagarna låg efter tisdagen på 6.56.

Efter tisdagens körningar ledde Westberg med bara en tiondel över Stefan och Bailey hade kört en betydligt sämre repa med sina 6.871. Det var en galet spännande tävling!

Tyvärr skulle det visa sig att det var mer än knutkors och kardan som gått sönder för Stefan och på onsdagen fick också Stefan bryta sin tävling pga motorras.
  

Återstoden av veckan

Tom Bailey slet med en del motorproblem efter måndagens körning men höll ändå i sin ledning. Efter torsdagens körningar hade den ledningen dock krympt så mycket att det bara skilde 25 tusendelar mellan honom och 2an Micke Westberg! I stugorna här hemma i Sverige var det fler än en som satt nervösa inför den sista racedagen på fredagen.

När fredagen så kom fanns 270 deltagare kvar i tävlingen. Teamen var tillbaka på World Wide Technology Raceway, Madison, Illinois efter att ha besökt Lucas Oil Indianapolis Raceway Park, Indianapolis, Indiana under tisdagen, Byron Dragway, Byron, Illinois under onsdagen och Cordova Dragway, Cordova, Illinois på torsdagen samt flertalet checkpoints under vägen. Veckan bjöd också på både den ena och den andra utmaningen förutom racen. Både Bailey och Westberg lyckades tappa sina släp under transport då draganordningarna helt enkelt bröt ihop, Tom med team fick meka i timmar med sin motor och Micke lyckades också hinna med en närkontakt med en tvättbjörn …

Mickes plan för fredagen var att köra en säker repa och sedan ställa på motorn för att se vad den verkligen gick för. Väl på banan drog Micke av en lite vinglig repa på 6.99 och Tom lyckades klämma i med veckans 2ra snabbaste repa på 6.058, men sedan kom regnet …
  

Resultat

Väder och vind går inte att påverka men det blev nog lite av ett antiklimax. Tävlingen blåstes av och Micke fick aldrig se vad hans bil egentligen skulle kunna prestera. Både han och alla övriga nyfikna får helt enkelt fortsätta undra. Torsdagens resultat blev veckans slutgiltiga.  

På 1a plats kom Tom Bailey med slutmedeltiden 6,58300 och en medelhastighet på 187,68MPH
På 2ra plats kom Michael Westberg med slutmedeltiden 6,58550 och en medelhastighet på 207,30MPH
På 3dje plats kom David Schroeder med slutmedeltiden 6,71430 och medelhastigheten 183,59MPH.

Micke Borggren höll sin ledning under måndag och tisdag, men hade under onsdagen och torsdagen svårt att komma ifrån starten och slutade på en 3dje plats i sin grupp Modified med medeltiden 8,39130 och medelhastigheten 172,22MPH efter Brent Sinclaires 7,72500sek/178,90MPH och Bob Hess Jr.s  8,32630sek/180,82MPH. Kjell Lindkvist myste på och slutade på en 11e plats i sin grupp.
  

Stort grattis till Michael Westberg!

Vi på Brillko Engineering AB vill skicka ett sort grattis till Michael Westberg för sin 2ra placering i årets HOT ROD Drag Week, som också blev det snabbaste året så långt med 3 bilar som körde medeltider på 6 sekunder! Nu siktar vi på Sick Week i februari 2023 och vi hoppas innerligt att vi får möjligheten att träffa alla svenska team då igen!
  

HOT ROD Drag Week 2022 - Snabbfakta

Antal deltagare :
ca 340

Antal drop outs:
Ca 70

Transportsträcka:
Ca 180 mil

Banor:

  • World Wide Technology Raceway, Madison, Illinois
  • Lucas Oil Indianapolis Raceway Park, Indianapolis, Indiana
  • Byron Dragway, Byron, Illinois
  • Cordova Dragway, Cordova, Illinois
  • World Wide Technology Raceway, Madison, Illinois

Snabbaste körda tid:
6,032sek/249,76MPH (Tom Bailey)

Vinnare:
Tom Bailey med en snitttid och -hastighet på  6,58300sek/187,68MPH efter att finaldagen regnade bort.


Filmer från veckan

DRAG WEEK Test N Tune Corvette

DRAG WEEK DAY #1 Full of Action!

DRAG WEEK DAY #2 MAJOR DISASTER STRIKES THE CORVETTE

Totalsumma:
    Till kassan
    Tillagd i varukorgen