Artiklar - Förgasare vs EFI - www.holleyefi.se

Förgasare vs EFI

- Holley Gen III Ultra Dominator vs Terminator X Stealth 4500

Tezz 2022-11-09

Hem / Artiklar


Argumenten om vilket som är bäst av förgasare och EFI går isär både nu och då. Förespråkarna av förgasare menar bland annat att de är bättre för att dess konstruktion gör att insugstemperaturen blir lägre på grund av den effektiva finfördelningen av bränslet samt att förgasare är enklare och bara att skruva på och sedan kan man åka.

Men det var innan Holley började tillverka förgasarliknande throttle bodies med inbyggda spridare och kraftfulla självlärande ECUs. Då kom diskussionen att handla om vilka som gav mest kraft istället.

För att testa skillnaderna mellan en förgasare och ett EFI vänder sig teamet på Engine Performance Expo till Ben Strader på EFI universitetet i Arizona. I testet använder Ben Strader en Holley Gen III Ultra Dominator förgasare, ett Holley Terminator X Stealth 4500 och en 350ci LS7-motor.

I testet ville Ben Strader inte bara se skillnaden på kraften i de olika systemen, utan också hur mycket arbete det skulle krävas att nå den.
  

Holley Gen III Ultra Dominator

Holley Gen III Ultra Dominator 1150 cfm - www.holleyefi.se

I testet valde man att använda Holleys Gen III Ultra Dominator-förgasare på 1150 cfm med trekretsdesign. Just den här förgasaren är byggd med en CDF-design som gör att man kan justera tomgången utan att påverka gasspjällplattornas läge. I tidigare versioner skruvade man tomgångsstoppet in eller ut vilket inte bara påverkade luftflödet vid tomgången, utan även relationen mellan gasspjället och öppningen till tomgångsöverföringen vilket kunde bidra till en mager eller död punkt eftersom öppningen för bränslet blev för liten.

Utanpå förgasaren finns inte jättemånga justeringsmöjligheter, men öppnar man upp den kan man se alla delar som var för sig kan justeras för olika mängd luft och bränsle samt när luften och bränslet ska skickas fram och i vilken blandning, alla delar som kommer att påverka förgasarens effekt.

Överblick mätarblock / meteringblocks - www.holleyefi.se Överblick mätarblock / meteringblocks - www.holleyefi.se


Dyker man ner i alla möjliga justeringar man kan göra i en Gen III Ultra Dominator börjar man förstå att förgasaren levereras med en förpackad tuning som, med eventuellt några mindre justeringar, fungerar bra i de allra flesta situationer.

(För en grundläggande förståelse för hur förgasaren är uppbyggd, klicka här (öppnas i nytt fönster) så ger Ben Strader en snabb genomgång!)

Förgasare och tuning
Ska man tuna en förgasare själv krävs således långt mycket mer än att bara skruva in tomgången för olika förhållanden och får man inte tuningen tillräckligt bra kommer man förr eller senare att riskera motorns hälsa.

Så att säga att förgasare är enkla är inte helt korrekt. Förgasare är inte enkla, det är bara att det största jobbet med att justera in dem redan är gjort innan de når sin kund.

Men, det var det ändå när folk skulle byta från förgasare till EFI som man började få bekymmer. Holley insåg att det var ett problem, så de sade till sig själva: ”Tänk om vi byggde ett EFI-system som går, talar, ser ut och luktar som en förgasare men har alla fördelar av ett EFI?”.

Och så kom Terminator X Stealth 4500 till.

Terminator X Stealth 4500

Terminator X Stealth 4500 - www.holleyefi.se

Terminator X är en mångsidig ECU i mellanklassen som balanserar användaranpassning med självinlärning, något som täcker en bred kunskapsnivå hos användaren. Terminator X Stealth 4500 kombinerar denna kraftfulla ECU med en throttle body insprutningsenhet med 4500-fläns som klarar av att hantera upp till 1500kh, tack vare de åtta 100lb/hr-spridarna som är gömda under de fejkade flottörhusen.

Terminator X Stealth 4500 ser precis ut som en Dominator men är ett EFI-system, och den är inte bara designad att se ut och bete sig som en förgasare, den fungerar också direkt ur förpackningen, precis som en förgasare.

Stealth 4500 har fått sitt namn efter hur lik den är originalet. Med snyggt dragna kablar och ett luftfilter finns det ingen som ser att det inte är en förgasare!
  

Skillnader mellan de båda systemen

Flottörhusen
Skulle du skruva bort flottörhuset på en förgasare och (det simulerade) flottörhuset på en Terminator X så kommer du kanske snarare uppleva Terminator X som betydligt enklare än en förgasare. Där det i förgasaren sitter en massa små komponenter som alla påverkar förgasarens prestanda, sitter det i Terminator X fyra spridare. Under locket på Terminator X sitter det också en liten elektrisk motor som styrs av en dator. Den lilla motorn fungerar lite som en plugg som öppnar eller stänger för tomgången.

Terminator X 3.5" Souchscreen - www.holleyefi.se

Tomgångsinställning
Vill man höja tomgången på Terminator X tar man fram den lilla handdatorn som finns till Terminator X och justerar värdet mellan vakuumet i insuget och RPM vilket gör att motorn öppnar upp ett större hål som gör att luftflödet ökar. (Värdet i varje cell som visas på (hand)datorn är helt enkelt hur mycket bränsle som motorn kommer få under de specifika omständigheterna.)

Ska du göra samma justering på en förgasare behöver du öppna huven, ta fram skruvmejlsen och justera tomgångsstoppen manuellt på förgasaren, något du förmodligen också kommer får göra om igen och igen när att du hamnar i andra luftförhållanden.

Tomgångshastigheten - www.holleyefi.se

Tomgångshastighet
Ett annat problem kan vara att en förgasare fungerar när den är kall men inte när den är varm eller tvärtom. Med Terminator X kan man enkelt ställa in vilken tomgångshastighet man vill ha vid varje specifik motortemperatur så justerar den det per automatik.

Terminator Xs 3.5” skärm/dator vs skruvmejsel
Varje del som du kan skruva på i en förgasare, finns också i Terminator Xs program. Skillnaden är att du med Terminator X kan sitta i bilen och göra justeringarna och direkt märka resultatet medan du med en förgasare får göra arbetet manuellt och sedan testa om resultatet blev som du tänkte dig.

Man behöver inte vara datakunnig för att kunna använda en Terminator X, det funkar lika bra att göra sina justeringar med den lilla 3.5” touchskärmen som man kan få med till systemet. Vill man göra mer avancerade förändringar och inställningar finns dock också ett PC-baserat program tillgängligt.

På den lilla 3.5” skärmen kan man också välja att visa en mätarvy som ger en bra överblick över sensorernas alla värden; insug, kylartemp, TPS, lambda, tändningsinställningen, IAC mm. På så sätt har du alltid koll på att allt är som det ska eller om du av någon anledning behöver se över något som behöver justeras.
  

Terminator X 3.5" handdator - Mätarvy - www.holleyefi.se

Dynotestet

För dynotestet använde Strader en av sina motorer som han också använder i sina Competition Engine Development-kurser. Det är en 350ci LS motor, löst baserad på LS7 med Frankenstein Engine Dynamics toppar och ett Sheetmetal insug med 4500-fläns.

Stealth 4500 kopplas enkelt in med några få kablar och sen är det bara att starta. I samma stund som motorn går igång börjar EFI:t korrigera sig. När motorn värmt upp producerar den 873hk vid 8760 rpm och 558 lb-ft vid 7860 rpm.

Resultaten med 1150 cfm Gen III Ultra Dominator-förgasaren blev 873 hk vid 8649 och 560 lb/ft vid 7800 rpm. Så exakt samma hästkrafter och 2lb-ft (eller 0.35 procent) mer vridmoment.

Dynojämförelse EFI vs Förgasare - www.holleyefi.se Dynojämförelse EFI vs Förgasare - EFI tv och Holley Gen III Ultra Dominator th

Arbetet för att nå resultaten
Men! Den stora skillnaden låg inte i slutresultatet, utan i jobbet att nå det. Terminator X Stealth 4500 var långt mycket enklare att hantera än Gen III Ultra Dominator-förgasaren. Med Terminator X svarar man på ett antal frågor så att datorn vet vad den har att arbeta med. Det gav ett resultat som var näst intill perfekt redan i första försöket. En liten justering ovanpå det så var resultatet ett faktum. Förgasaren å andra sidan krävde betydligt mycket mer handpåläggning med diverse förändringar för att nå samma resultat.

Nu var väl kanske inte Straders motor speciellt typisk i sin konstruktion vilket kanske påverkade resultatet något, men det var fortfarande samma motor för både Gen III Ultra Dominator-förgasaren som för Terminator X Stealth 4500 vilket gav de båda systemen samma förutsättningar vid testtillfället.
  

Sammanfattning

Även om Ben Strader kunde få fram i stort sett exakt samma siffror för en förgasare och ett EFI i ett dynotest, så krävdes det runt 15 körningar med förgasaren för att nå de siffrorna medan Holley Terminator X 4500 bara krävde två. Skillnaden är också att när du ställt in din Terminator X så kan du åka var som helst och motorn fortsätter att prestera optimalt då den konstant själv gör de förändringar som behövs för de förhållanden den arbetar i, medan du med en förgasare kommer behöva göra om arbetet vid nya luftförhållanden.

På flera sätt är de båda systemen väldigt lika, men när det kommer till kritan är EFI-systemet ändå betydligt enklare att hantera. Precis som med förgasaren fungerar EFI-systemet direkt ur kartongen, motorn går som den ska, man förlorar aldrig bränsle från cylinderväggarna och skadar kolvringarna och man är redo att ge sig iväg betydligt snabbare än med en förgasare.

Så, är målet att köra bilen och inte skruva är EFI:et en långt mycket bättre lösning än en förgasare.
  

Ursprungsartikel med intressanta klipp

Den här artikeln är en översättning och egen tolkning av Enginelabs artikel skriven av Greg Acosta. För att läsa originalet kan ni klicka här (öppnas i nytt fönster). På sidan finns också intressanta filmer som är väl värda att titta igenom om man är sugen på mera kunskap i ämnet!


Andra fördelar med Terminator X framför en förgasare

- Flexfuel
- Fläktstyrning
- Lustgasstyrning + Säkerhet
- Laddtrycksstyrning
- Tändningsstyrning
- Fjärrjustering
- Loggning


Relaterade länkar

Totalsumma:
    Till kassan
    Tillagd i varukorgen