Till att börja med. Ett EFI-system är inte en förgasare. En lyckosam och problemfri upplevelse kräver en solid plattform, en grund som är tillräckligt bra för att bygga vidare på. Om du har en dålig plattform så kan du också förvänta dig problem. Stora!
Till exempel; med en förgasare så kan du ha en sliten kam, någon död cylinder, dåliga ringar eller helt enkelt toppar som är slut. Maskinen kanske ”går bra” enligt dig och du har inga problem att ta dig ifrån Malmö till Kiruna och sedan tillbaka igen. Men, sätter du på ett EFI-system på denna motor är det som att be om problem. Lambdasonden är känslig för olja och motorn justeras efter vakuum och syrehalten i avgaserna och inte som i fallet med förgasaren där luftens hastighet genom venturi styr mängden bränsle. Olja och syre är en stor bov i ett EFI-system när det hamnar på fel ställe och det är inte ditt nya EFI-systems fel att den grundläggande motorn är så kass att den borde ha hamnat på soptippen.
Läs manualen och lär dig den både innan och utantill. Förstår du inte allt i sin helhet och kan beskriva den på ett sådant sätt att andra förstår så är det bättre att du söker hjälp, och gärna innan du börjar. Det finns ett ordspråk. “Om du inte kan förklara så någon förstår, då kan du det inte tillräckligt bra”. Det finns hjälp för kunder som har köpt produkterna av oss. Övriga rekommenderas att söka hjälpen via våra supportforum. Det finns mängder av lyckade installationer och medlemmarna brukar med glädje svara på frågor. Sök på Holley Efi Norden på facebook för vår Holleygrupp.
Det absolut viktigaste är att koppla huvudström och jord direkt på batteriet. Och när jag skriver direkt så menas direkt på batteripolerna. Inte på någon kopplingsplint, brytare, startsolenoid eller halvdan säkringspanel. Alltid direkt på batteriet!
Se till att du använder adekvata tekniker runt kabeldragningen. Det ska vara rätt dimensioner med pressade kabelskor, jordpunkter skall slipas rena och använd taggbrickor, gärna infettade med kabelskofett. Drar du en för klen kabel till din soppapump, har en dålig jord, ett billigt relä eller liknade, så kommer du få ett onödigt motstånd. Motstånd ger mer värme och lägre spänning. Lägre spänning ger högre ström. Högre ström ger sedan mer värme…
Ja, du förstår. Enkla småfel ger större störningar som på sikt kan leda till skadade komponenter eller i värsta fall brand.
Denna jordning ska vara minst 50mm2. En jordning ner i karossen och med en jordfläta till motorn kanske fungerade väl med din förgasare, men nu har du ingen förgasare längre. Du har ett modernt EFI-system och det kräver bra grejor. Har du placerat batteriet i trunken? Då har du säkert minst 75mm2 kabel som plusmatning. När du ändå passar på att dra EFI-systemets kablar direkt till batteriet så kan du dra en 75mm2 kabel fram till motorn också. Även här pratar vi om ordentliga kabelskor, renskrapade ytor, kabelskofett mm. Jorden är minst lika viktig som huvudplus då ingen av dem kan användas separat. Den svagaste länken gäller!
Du kanske tycker att ditt fräna batteri från 70-talet är snyggt, men om du kör på starten och du bytt till ordentliga kablar och din batterispänning sjunker till under 11V, ja, då är det slut. Sätt det på laddning och testa igen dagen efter. Fortfarande under 12V? Byt. Många åker med urkassa batterier och dåliga generatorer och då pratar vi inte enkom kapacitetsmässigt. Gamla generatorer med externa relän kan vara gigantiska störningskällor. Mer om dem senare.
Byt alltid till fräscha lock, ny rotor och nya kablar av avstörd modell. Med andra ord, inga Solid-core, koppar-racekablar och så vidare. När du gör dina kablar så se till att ha rätt tång och använd tex MSD ”spark guard” på båda ändar. I bilar förekommer elektromagnetism (EMI), och om det hålls under kontroll så är det ingen fara, men släpps det lös så får du komma ihåg att det inte är några felaktiga produkter du har köpt gällande EFI-systemet. Du har tyvärr gjort dem trasiga.
Gällande tändstift så ska du alltid använda resistorstift som installeras med rätt gap. Kontrollera med någon som kan just dina motorer vilket tändstiftsgap som är rätt.
Om du har en brytarfördelare så måste du byta ut denna eller montera ett MSD-system mellan EFI och fördelare. Brytaren har en kam och fjädrad brytare. När motorn varvas upp så kan denna börja hoppa på kamloben. Framförallt precis efter nockens maxlyft. Detta resulterar i spöksignaler vilka EFI-systemen har svårt att fånga upp. (Fitech speciellt)
Om du har EMI-problem så måste dessa åtgärdas omgående. Du kan inte köra runt med dessa då det kommer ha sönder ditt känsliga elsystem. Detta gäller även slutsteg, CD-spelare, GPS och mängder av andra system i din bil. För att utröna om du har störningar så tar du enklast din portabla bergsprängare och rattar in på AM frekvensen 580.
Har du en generator med tveksam jordning? Ärg på huset? Ta loss, rengör och smörj upp. Ser kontaktstycket ut som skit på referenskabeln? Åtgärda omgående. Saknar generatorn en kondensator för minskning av störande ljud? Addera gärna en enkabels konding på 3+mF.
Har du din tändspole monterad på insuget? Tillverkarna kanske tyckte den idén var lysande när dinosaurierna fortfarande gick på jorden, men idag får du gärna flytta den till torpedväggen. Absolut så långt ifrån ditt EFI-system och dess kablage du bara kan. Tänk på att moderna E-core tändspolar som till exempelex MSD-8207 ger ifrån sig betydligt mindre störningar. Vi har flera gånger sett maskiner som fungerar utmärkt tills man sätter sin luftburk över fördelare och enhet. Eller stänger sin huv. Det finns en anledning att alla Corvetter försågs med en ”bur” av plåt runt fördelare/tändspole.
Holleys EFI-system skickas med Bosch original sensor och inte med någon billig kinakopia som vissa har ansett. Denna sensor mäter syre. Alltså syre, och inte bränsle som många tror. När en sensor går sönder så visar den nästan alltid så snålt den kan. Detta för att sensorn är uppbyggd med små hål intill sin sensorkropp. När du kör för fett, med för mycket olja eller vatten i avgaserna, så täpps dessa till. Sensorn känner då allt syre som sitter kvar, inlåst i givaren. Då inga avgaser passerar så får den ingen ny info om hur motorn beter sig.
EFI-systemet kommer då att korrigera den snåla blandningen med ännu mer soppa och lära sig att den behöver denna mängd + allt den kan få. Detta för att sensorn, trots att du fetar på, visar snålt. (Sensor känner ej av avgaserna)
Hur hamnar man i det feta läget från början då? Vad är det som gör att sensorn sätts igen?
Vi föredrar att montera sensor mellan klockan 11 och klockan 1 men aldrig rakt upp. Vi försöker om möjligt även luta sensorn lite så att den följer avgasströmmen. Du vill ha minst 50cm avgasrör efter din sensor och minst 15-20cm efter att headers primärrör möter kollektorn. Och som du säkert förstått så är det aja baja med läckande grenrör/headers både före och efter sensorn då det suger in baklänges.
02-sensorkablaget är känsligt och passerar ofta varma källor. Blir det en kortslutning i det så har du troligen en paj ECU på köpet, så se till att dra denna kabel tight och fint, gärna skyddad med högtempsisolering.
Till ditt system från Holley så har vi levererat en äkta Holleypump. Holley använder sig av äkta Walbropumpar med hög kvalitet och inte av kinakopior som andra märken.
Något som skiljer bränslepumpar för förgasare och EFI är dels trycket, men även oförmågan att suga fram bränsle. Högtryckspumparna är riktigt bra på att bygga tryck, men ”suger” på att suga fram bränslet.
Du behöver alltså se till att din bränslepump hänger lågt, under själva bränslenivån, och att du använder så pass få 90-graders slanganslutningar som möjligt. Till exempel så motsvarar en 90-graders rörbaserad slangände 90cm slang. Kör du på en tightare slangände, som de smidda, så motsvarar varje sådan 10 meter slang. Kom nu ihåg att dessa pumpar har svårt att suga fram soppan.
Före pumpen monterar du ditt 100 Micronsfilter. Detta för att skydda pumpen från skräp. Du har självklart sett till att sugröret i tanken blivit av med sin strumpa och har minst slangens innerdiameter. Vi rekommenderar minst 3/8 innerdiameter på sugsidan. Efter pumpen monteras helst ett 10 Micronsfilter. Vissa kit innehåller 30 Micronsfilter, detta på grund av svårigheter att få fram 10. 30 duger, men 10 är bättre.
Om bränslepumpen måste lyfta sitt bränsle så kommer den att gå varm. Speciellt på varma dagar med lite bränsle i tanken då detta även värms upp av motor och pump. Trycket kommer då att sjunka och din motor lär in sig med ett lägre tryck. När du sen tankar och soppan blir kall så kommer soppatrycket att öka igen… Vips så går din motor fett och den får lära om sig. Därav, montera alltid pumpen under tankens bottennivå! Risk finns annars att motorn går så pass fett att din O2-sensor brakar och du blir 2000:- fattigare.
När du sedan monterar din retur så se till att den hamnar så långt ifrån sugsidan i tanken det bara går och under bränslenivån. Många placerar den i tankens tömningsnippel.
Anledningen till att montera den långt ifrån och under nivån är för att bli av med bubblor. Returen innehåller massor med luftbubblor då motorn ätit upp soppa på vägen. Dessa måste lugnas ner innan de hamnar i pumpen igen, annars kommer de pumpas fram och spridarna sprutar in fel mängd bränsle då det förekommer luft i systemet.
Bränsletrycket på våra Sniperkit ska vara 58 psi medan våra Terminator och HP/Dominatorkit oftast sätts på 43. Vi brukar lämna en rekommendation för just ditt bränsletryck. Kontrollera trycket innan uppstart. Tryck över 5 psi på returledningen indikerar någon form av restriktion. Åtgärda detta.
Vi rekommenderar även att flödestesta systemet under 10 sekunder i en PETflaska. Beroende på spänning i batteriet så bör du minst se en 0.5l i flaskan. Räkna själv på pumpens kapacitet. I Sniperkit så följer det med 255lph (liter/timme) pumpar. Om flödet avviker kraftigt så kontrollera filter, slangarnas inkopplingspunkter, jord på pump, batterispänning osv.
Tänk också på att din tank måste luftas. När du suger ur bränsle så får det inte bli vakuum. Många har ett luftat tanklock eller en luftningsanslutning i tankarmaturen. Se till att denna inte är igentäppt.
Slangars renhet är av extrem vikt. Vi brukar ta en trasbit med Brakecleaner och skjuta igenom alla slangar med tryckluft. Se även till att tvätta ur dem ordentligt med vatten före. Allra viktigast är detta när det kommer till slangen som sitter efter sista filtret. Smuts här kommer sätta igen eller förstöra dina spridare… Trist på ett nytt system va?
Ett EFI-system är betydligt delikatare än en förgasare och kräver att alla delar, var för sig, har så optimala förutsättningar som bara möjligt för att helheten ska fungera. När allt gör som det ska har du dock ett riktigt smidigt system på din bil som ger dig helt andra förutsättningar än en förgasare. Stöter du ändå på problem på vägen har du som kund hos oss alltid tillgång till vår fria support, det är bara att kontakta oss. Det går också bra att klicka in sig på facebookforumet Holley EFI Norden och ställa frågor där. Där finns också flertalet andra som gärna svarar på dina frågor.
Brillko Engineering AB
Det lilla företaget med den stora kunskapen!
- Vi erbjuder förstklassig service inom bränsleinsprutning för V8-bilar,
hela vägen från tanke till installation.
E-post: brillko@hotmail.com