På fredagen rullar killarna in med ett nylagat insug. Man hade jobbat på att få det tätt fram till 04 på morgonen och hade än en gång gått miste om värdefull sömn och vila.
Man valde att börja dagen med att göra lite av en testrepa för att se om insuget skulle hålla och kom i mål med tiden 7.14/196mph. Till deras glädje var insuget tätt!
De laddade om och kom ut på en ny repa som de lade bakom sig med tiden 6.76/215mph. Betydligt bättre, men kanske ändå inte riktigt som önskat! När man satte in siffrorna i resultatlistan upptänkte man dock att det ändå räckte för att avancera till en andra plats i Unlimited och en 5e plats i totalen! Skulle det bli en pallplats i år igen!?
Marginalerna var dock små och Stefan var sugen på en bättre tid. Han laddade för en sista repa och rullade ut som sista ekipage för dagen på Gainesville Raceway.
Han fick pedala lite och rullar i mål på 7.04/205mph.
Lite besviken över tiderna men ändå rätt nöjd över att ha avancerat var det dags att packa sig vidare mot SGMP. Då upptäcker man att en av luftkolvarna läckte till dämparna och dragkroken var redan låg. Tanken blev att bygga ihop med en kolv och kompensera fjäderhöjd på den andra dämparen, men samtidigt upptäcker man att även dragkroken är trasig. Rören hade gått av på två ställen ovanför svetsarna varför man också kom i behov av en svets.
De kom dock aldrig så långt. När de började byta framhjulen upptäckte man att generatorremmen hade tagit med sig torrsumpsremmen. Normalt finns en varningslampa i bilen för just det här, men den här gången drogs de med grusade drömmar, en kickbike som gått sönder och som Micke därför hade i knäet vilket resulterade i att en laptop ramlade ut i farten ...
Att vara för trött får helt enkelt sina konsekvenser.
Så istället för att gå igenom motor, laga dragkrok och luftbälgar, byta framhjul för en nattlig transport i regn utan sömn och utan någon realistisk chans på pallen valde killarna att stanna där. De packade ihop och lämnade bilen för att åka tillbaka och göra en utvärdering vid ett senare tillfälle.
Sick Week 2025 slutade en dag för tidigt för killarna i Bittersweet Camaro.
Så har dag 3 av Sick Week 2025 också passerat! En dag som skulle röra om lite i resultatlistorna!
När killarna anlände till banan gjorde de det med förhoppningen om att insuget skulle vara fixat, men när de testade innan det närmade sig körning skulle det visa sig att lagningen inte höll. De gjorde en chansnning att tejpa och dra på nytt spännband för att få en tid och körde en repa på 6.71/209mph.
Inte helt nöjda med resultatet valde de att kompensera för läckaget i insuget med mer ladd, vilket gav resultat. Deras andra och sista repa för dagen landade på 6.47/209mph vilket flyttade upp dem lite bland resultatraderna!
Toppstriderna i totalen
Josh Davis behåller sin första placering i sin kategori Modified och en andra placering i totalen. Samtidigt uteblev David Schroeder och Morris körde som snabbast 6.81. Alex Taylor tappade sin ledning i Unlimited Iron och rasade ner på 3e plats i sin kategori under Graham Hayes och Bryand Goldstone. Nick Rineheart och Glenn Hunter hade inte alls brutit som jag felaktigt angav i min text på facebook. De leder sina grupper (Nick i Heavy Metal och Glenn i Pro Street) och ligger båda med genomsnittstider under 7 sekunder!
Stefan på en 3e placering, efter Brett LaSala och Les Smith i Unlimited
Efter torsdagens körningar ligger Stefan på 3e plats i sin grupp efter Brett LaSala som än en gång filade på sitt personbästa och Les Smith, som jag dessvärre inte följt och kan ge någon information om. I totalen ligger Stefan på en 7e plats!
Natten till fredagen har Stefan och Micke återigen jobbat med att försöka få ihop insuget. Vi ska se hur det går!
Resultat efter dag 3
Trötta och slitna efter den långa natten, med ett nytt värmeskydd på avgassystemet och nytt däck monterat väljer man att testa och hoppas på att den tillfälliga lösningen med spännbandet runt luftinsuget ska hålla över dagen.
Stefan rullar ut på en repa och kommer i mål med tiden 6.68/206mph. Med en converterblödning blev det dock en dålig 60-fot och tyvärr höll inte heller´spännbandet vilket bidrog till att skarven i insuget än en gång gapade. Med det tappade de också rejält med laddtryck vilket föll från 45lbs till runt 19 ...
De beslutade sig för att lägga resten av dagen på att laga insuget och att ta sig vidare mot Orlando, och att få en mycket välbehövlig sömn.
Andra deltagare
Brett LaSala, som faktiskt också hade lite bekymmer under måndagens resa, trots den fina tiden, fick allt att stämma under tisdagen. Han klippte till med ett personbästa med 6.210/231.56mph! Han ligger nu som nr 1 före Josh Davis (som jag också refererar till som Devin). Josh Davis drog till med en tid på 6.406 och tog med det över ledningen i gruppen Modified, samtidigt som han lade sig på andra placeringen i totalen. Dock resulterade hans resa i ett litet missöde då framrutan small och spred glassplitter genom hela hytten. Davis klarade sig tack och lov bra och teamet lyckades fixa en ny ruta inom några timmar.
Alex Taylor hade ett par sämre turer nedför banan för att under sista halvtimmen till slut knipa tiden 6.780 vilket gjorde att hon behöll sin ledning i Unlimmited Iron. Inte långt efter ligger Graham Hayes.
Andra ledande tider att lägga märke till är Nick Rineheart i Heavy Metal med en medelhastighet på 6.939 och Glenn Hunter i Pro Street med medeltiden 7.004.
Nick Taylor är tyvärr ute ur tävlan efter att ha krachat på transportsträckan. Tack och lov är förare och co-driver okej, men bilen mår dessvärre lite sämre ...
Så är första dagen av Sick Week 2025 avklarat och det med betydligt mindre flyt än önskvärt.
Med en deltagarlista på 385 bilar är årets Sick Week ett av de största Drag and Drive eventen någonsin. Men det innebär också att många rundor ska göras.
Dagens race började inte förrän 2 timmar efter utsatt tid på grund av regn under natten och problem att få banan torr. Alla förare skulle få EN chans nedför strippen, vilket lämnade tisdagens resultatlista lite annorlunda ...
Stefan hade ett riktigt oflyt på sin resa då luftinsuget än en gång lossnade, vilket resulterade i en sluttid på 7.388/181.42mph och en 6e plats i Unlimitedgruppen. Totalt ligger Stefan betyligt längre ned än så. De satte ihop allt med ett spännband och hoppades på en tur i all run, men den uteblev pga långa saneringar.
De lämnade således banan sent med veckans längsta transportsträcka framför sig och hade dessutom oturen att spränga ett framdäck på vägen. Stoppet tog flera timmar innan Micke lyckades hitta ett däck på Wallmart som de senare lyckades få på. Ett bensinstopp på det drog ut ännu mer på tiden så nattens sömn gick helt förlorad. Eventuellt är det hettan från avgassystemet som påverkat däcket, vilket gjort att de jobbat på att isolera avgassystemet för att begränsa hettan. Luftinsuget får behålla sitt spännband en liten stund till.
Nu hoppas vi på en betydligt bättre dag 2 som körs i Bradenton!
Så har lite drygt en vecka passerat och det har inte direkt varit det flyt man önskat för Stefan och gänget. Man kan också ana viss (förståelig) frustration hos chefen.
Förra veckan snöade och regnade ett par test and tunedagar bort och under helgens tester fick man först problem med drivningen, man kunde inte direkt avgöra om det var convertern eller växellådan som gett upp så man bytte därför båda till reserver och fortsatte åka. Då sköt man istället loss luftinsuget och när luftinsuget väl var fixat upptäckte man en trasig spridare ...
Tillsammans med Eric Yost konstaterar man sedan att den nyrenoverade växellådan blivit bränd på 2an och 3an, precis som loggarna sade, så under dagen idag gör några av killarna en 8 timmars resa till Dave på Proformance för att återigen få den renoverad medan de övriga stannar kvar för besiktning. I bästa fall hinns det med några testkörningar idag med och vi får hålla tummarna och tår för att saker vill hålla ihop nu! I morgon är det race!
Just nu laddar Stefan Brillko Gustafsson för att få göra sin premiär i den "nya" bilen, Bittersweet Camaro.
I somras jobbade killarna hårt med att bland annat flytta över motor och drivlina från Bitter Tears Corvette till Camaron och i slutet av oktober landade den "nya" bilen hos Eric Yost på Customs by Bigun i Mooresville. Mycket återstod dock att göra (kolla gärna in deras egna uppdateringar på fb-sidan Bittersweet Camaro, tidigare Bitter Tears Corvette), men med hjälp av Eric Yost med team samt Stefans egna resor över tillsammans med hjälpsugna killar börjar bitarna äntligen falla på plats! I slutet av den här veckan återvänder de för att hinna bekanta sig lite mer med bilen innan det är dags för tävling. Det blir tester på Bradenton den 20-22 januari samt på SGMP (South Georgia Motorsports Park) den 25-26. Den 27 är det besiktning inför starten som är tisdagen den 28 januari!
Med en helt nybyggd bil är det lite svårt att veta vad man man kan förvänta sig, men med mer kunskap, bättre material och en bättre kompetens hos de som bidragit till bygget, så finns goda förutsättningar för att Camaron är snäppet vassare än Corvetten. Men med en lite skakig erfarenhet från den sista turen på banan (Corvetten fick ju dessvärre smaka på muren i slutet av maj) ligger siktet först och främst på att bara ta sig ner för banan för att känna hur det känns att vara där igen. Samtidigt finns dock garanterat också drömmen om att än en gång vara med och fightas om topptiderna i en av USAs största Drag-and-Drivetävlingar, Sick Week!
Sick Week är toppföraren Tom Baileys arrangemang. Här erbjuds det högsta kvalitetsfältet av Drag-and-Drivebilar som någonsin byggts för kvartsmilen. Förarna kör en medeltid för varje bana över veckan vilket avgör deras placering och sedan transporteras också bilarna ca 140 mil för egen maskin mellan banorna. Vägen mellan barnorna följer en förbestämd rutt med checkpoints som ska dokumenteras. Tävlingsbilarna behöver alltså hålla för både 5 dagars race och ca 140 mil i transport mellan banorna!
Stefan har kört Sick Week i 3 år och har med sig 3 pallplatser. 1a året vann han som första svensk ett större Drag-and-Driveevent i Staterna!
Måndagen den 27 januari - Tech and Testing, South Georgia Motorsports park.
Öppnar för åskådare klockan 15.00 (9 am). Testing börjar inte förrän allt Tech är färdigt, troligen runt 20.00 (2 pm)
Tisdagen den 28 januari - Dag 1 - South Georgia Motorsports Park - 15.00-21.00 (9 am-3 pm)
Onsdagen den 29 januari - Dag 2 - Bradenton Motorsports Park - 15.00-21.00 (9 am-3 pm)
Torsdagen den 30 januari - Dag 3 - Orlando Speed World - 15.00-21.00 (9 am-3 pm)
Fredagen den 31 januari - Dag 4 - Gainesville Raceway - 17.00-23.00 (11 am-5 pm)
Lördagen den 1 februari - Dag 5 - South Georgia Motorsports Park - 17.00-23.00 (11 am-5 pm)
Observera att tiderna kan ändras beroende på eventuella förseningar.
Se Sick The Mags schema för tävlingarna här.
Liksom förra året kan man följa tävlingen live via FRDM+ där man får skapa sig ett konto eller återaktivera sitt gamla. Kostnaden är $19.99/månad. Glöm inte bort att stänga av abonnemanget efter tävlingen slut, annars kommer ni att fortsätta debiteras $19.99/månad tills ni gör det!
Som vanligt kommer jag att även detta året uppdatera vår egen facebooksida så mycket jag bara kan under tävlingens gång samt lägga in uppdateringar och sammanfattningar här på www.holleyefi.se tills tävlingen nåt sitt slut.
För den som vill kan man också följa Bittersweet Camaro via facebook för uppdateringar direkt från killarna i USA.
DRAG AND DRIVE PRO MOD // SICKWEEK!!
Stefan's new sick week Camaro on the rollers!!
RAIN, SNOW AND BUSTED NEW TRANSMISSION, YOU NEVER SEEN A PRO MOD WITH SKIBOX DRIVING DOWN THE ROAD
INTAKE MANIFOLD BLOWS OFF WITH ONLY 2 DAYS TO START!
Rained out SGMP, A Tour around a wet South Georgia Motorsports Park
SICK WEEK DAY #2 NO SLEEP, FLAT TIRE & 6.68
SICK WEEK DAY #3, 6.47 AND WANTS TO GO FASTER
SICK WEEK DAY #4 OILPUMP DISASTER
Vi vill också lyfta fram våra viktiga sponsorer!
Björn Bio
Urban Granberg
Holley
Turbosmart
Go Lithium
Forced Induction Turbos
Trollhättans Stängsel Entreprenad AB
SWE Cargo Syd AB
Sweden Dragway
Rörmokarn i Hedesunda AB
DD Speedshop
Tobbe Norman
Lillgrävarns entreprenad
JO Rörinstallationer
Brillko Engineering AB